Outdoor

Päijänteen kansallispuisto – neljän päivän kajakkivaellus

Luonto kutsuu jälleen! Tänä vuonna talvilomani siirtyi toukokuun ensimmäiselle viikolle ja päätin viettää sen luonnossa. Tällä kertaa tarkoituksena oli jättää perinteiset metsäretket väliin ja suunnata kaverini kanssa kohti Päijänteen kansallispuistoa. Kaverini Maksim tuli suoraan Moskovasta. Hän on innokas luonnossaliikkuja monen vuoden kokemuksella ja pitää Suomen luonnosta.  Tapasimme vuonna 2014 Urho Kekkosen kansallispuistossa ja ollaan pidetty yhteyttä sen jälkeen. Retkimme alkoi maanantai-aamuna vappupäivänä.

Olen jo kauan halunnut kokeilla pidempää kajakkivaellusta. Melonta on minulle uusi harrastus. Käytännössä kokeilin kajakkimelontaa ensimmäisen kerran tällä reissulla. Tähän asti olen melonut vain muutaman kerran inkkarikanootilla.  Toukokuun +5 asteinen vesi ei välttämättä ole turvallisin paikka aloittelijalle, mutta tämä oli ainoa vapaa viikko reissulle, joten otin tietoisen riskin. Onneksi kaikki sujui mainiosti, eikä vaaratilanteita tullut.

Päijänteen kansallispuisto on Padasjoen, Asikkalan ja Sysmän alueella sijaitseva kansallispuisto. Puiston pinta-ala on 14 neliökilometriä ja se on perustettu vuonna 1993. Päijänteen kansallispuisto sijaitsee Suomen toiseksi suurimman järven, Päijänteen eteläosassa. Siihen kuuluu noin 50 rakentamatonta saarta ja luontoa sekä osia asutuista saarista. Osa saarista on hiekkarantaisia harjusaaria, osa kallio- ja moreenisaaria. Matkailullisesti merkittävimmät kohteet ovat suurin saari Kelvenne sekä Pulkkilanharju. Koska kansallispuisto sijaitsee pääosin saarilla, ei suurimpaan osaan puistosta pääse kuin vesiteitse. Kelvenne on monine laguuneineen suosittu veneilykohde (lähde: Wikipedia).

Valmistautuminen reissuun alkoi noin viikko ennen lähtöä. Kävin ostamassa neopreenitossut, sadetakin ja hanskat. Näin kylmässä vedessä, nämä varusteet olivat tarpeen.

Päätimme Maksimin kanssa tehdä omat retkiruoat. Viikon aikana kuivatin liharuokia sekä vihanneksia kuivurissa ja jaoin ne sopiviin annoksiin pakastepusseihin. Tätä menetelmää olen käyttänyt jo monta vuotta. Näin pääsee retkellä nauttimaan edullisesti hyvästä kotiruoasta.

Alkuperäiseen varustelistaan kuului:

Vaatteet:

• lämpökerrasto (alusvaatteet, pitkät kalsarit ja tekninen paita)
  • vaellushousut
  • aurinkolasit
  • neopreenitossut
  • taukokengät

Kaikki tuplana plus runsaasti sukkia paitoja yms. kuivapussissa. Kajakkiin mahtuu paljon tavaraa ja vaatteita pitää olla runsaasti, jos joutuukin veteen.

Majoite:

• 1,6l kattila
  • folio
  • 1l Nalgene pullo
  • 1l kattila, paistinpannu, lusikka ja kuksa (unohtuivat 🙂 )
  • vesisuodatin ja risukeitin (unohtuivat myös)

Työkalut:

• puukko
  • taittosaha
  • sytkäri
  • leatherman
  • nahkahanskat (tulentekoa varten)
  • otsavalo

Muut varusteet:

• EA-pakkaus
  • hygienia
  • kirja
  • solumuovialusta istuimen päälle

Kaikki varusteet oli pakattu kuivasäkkeihin. Osa varusteista, kuten kattila ja vesisuodatin jäivät vahingossa autoon, mutta pärjäsimme mainiosti ilman niitä. Jouduin veistämään puulusikan itselleni ja söimme suoraan kattilasta. No big deal. 😀

Kajakkien vuokraus sujui erinomaisesti Lassen retket  yritykseltä. Vuokraan kuului kajakki, mela, aukkopeite, kartat, runsaasti kuivasäkkejä sekä mahtava asiakaspalvelu. Lasse auttoi tulevan reissun suunnittelussa. Hänen opastuksellaan pääsimme toteuttamaan hienon kajakkivaelluksen sekä näkemään kansallispuiston parhaat alueet. Olimme 2017 kauden ensimmäiset asiakkaat, sillä Päijänteen jäät lähtivät pari päivää ennen Vappua. Perinteinen retkiyksikkö oli minulle hieman pieni, joten isona miehenä sain kaksipaikkaisen kajakin. Etumatkustajan paikalle mahtui paljon tavaraa.

Ensimmäisenä päivänä meloimme noin 8 kilometriä. Tuuli oli voimakasta ja riski joutua veteen suuri. Lasse päättii varmistaa, että pääsemme turvallisesti ensimmäiselle taukopaikalle, joten hän meloi meidän kanssamme Pulkkilanharjulta Kelventen saarelle. Yritimme meloa rantaa pitkin, mutta matkalla oli pari avovesipaikkaa, joissa länsituuli oli hyvin voimakasta (n. 6m/s). Lassen opastuksella selvisimme hyvin näistä paikoista.  Hän antoi meidän jatkaa itsenäisesti vasta sen jälkeen, kun pääsimme turvallisille vesille, sekä varmisti, että hallitsemme kajakimme hyvin. Erittäin vastuullista toimintaa.

Vietimme ensimmäisen yön Hinttolanhiekka-nimisessä taukopaikassa. Ensimmäisen retkipäivän kunniaksi paistoimme naudan sisäfileepihvit nuotiolla ja nautimme niistä hyvän viskin kera. Tämä oli luksusta.

Täydellinen tee eräretkelle: lisää teeheen appelsiinin paloja ja desi rommia 😀

Toisena päivänä lähtömme viivästyi odotettua pidempään. Päätimme heti alussa nukkua pitkään ja muutenkin ottaa iisisti. Heräsimme vasta aamupäivällä ja olimme muutaman tunnin rannalla. Sää oli puolipilvinen ja tuuli hieman heikompaa edelliseen päivään verrattuna. Meloimme pohjoiseen Kelventen saaren itäistä rantaa pitkin muutaman kilometrin. Matkalla näimme ison joutsenparven. Koukunlahden poukamassa oli vielä jäätä. Taukopaikalla pidimme lyhyen tauon, josta jatkoimme eteenpäin kohti Likolahtea. Alunperin halusimme saman päivän aikana kiertää saaren pohjoiskärjen ja suunnata kohti Isohiedan leirintäpaikkaa sen länsirannalla, mutta voimistunut tuuli ja laskeva aurinko pakottivat meitä yöpymään Linkolahden rannalla.

Jälkikäteen ajateltuna oli järkevää meloa vain lyhyitä matkoja ensimmäisinä päivinä, jotta keho ehti tottua kajakissa istumiseen ja melontaan. Eikä meillä tosin ollut kiirettäkään mihinkään.

Kolmantena päivänä sää oli aurinkoinen ja järvi tyyni. Jatkoimme kohti Isoa Lammassaarta. Melonta sujui rauhallisesti. Tuuli oli heikkoa, joten avarat alueet taittuivat helposti. Olin jo hyvin tottunut melontaan ja istumiseen. Pidimme lyhyen tauon Lammassaaren taukopaikalla ja jatkoimme siitä kohti Lietsaarta. Meloimme sinä päivänä yli 20km. Kiersimme pikkusaaria Ison Lammassaaren lähellä. Aivan upeat maisemat!

Lietsaaren taukopaikka oli mielestäni hienoin telttapaikka koko kansallispuistossa. Saaren kärjessä on upea hiekkaranta. Maksim pystytti telttansa niin, että näki auringonnousun. Ilta oli tunnelmallinen.

Viimeisenä päivänä palasimme Hirtniemen kautta Kelventeen saarelle. Hirtniemen sillan heinikossa oli kolme kurkea, jotka lähtivät lentoon heti, kun kuulivat meidät. Kelventen saaren Kirkkosalmen leiripaikalla söimme suklaata ja keitimme vettä Jetboilissa.  Jatkoimme lyhyen tauon jälkeen takaisin Pulkkilanharjun itäiselle puolelle. Järvi oli niin tyyni, että tuntui siltä kuin liukuisimme peiliä pitkin. Oli vaikea uskoa, että seuraavalle päivälle luvattiin 6m/s tuulta.

Luovutimme kajakit Lasselle torstai-iltana Karisalmen laiturilla. Lassea odotellessamme päätimme kalastaa. Yhtään kalaa ei saatu koko reissun aikana. 🙂

Olosuhteet vaellukselle olivat täydelliset. Sää oli selkeä ja aurinkoinen ja järvi rauhallinen. Kajakkivaelluksen aikana emme nähneet muita ihmisiä taukopaikoilla, vesillä moottoriveneitä tai muita melojia. Järvi ja sen saaret olivat vain meidän. Jatkossa pitää aina ottaa aurinko- ja huulirasva mukaan. Neljän päivän aikana naama paloi auringossa jonkin verran.

Näin lyhyellä kokemuksella voin todeta, että kajakki on mielestäni erittäin mukava retkeilymuoto. Kajakkiin mahtuu paljon tavaraa, eikä niitä tarvitsee kantaa selässä. Matkasta voi tehdä erittäin mukavan, koska mukaan voi ottaa sellaisia varusteita, jotka muuten jättäisi kotiin. Tähän kuuluu esimerkiksi isompi makuupussi, muutama ylimääräinen olut, hyvä kirja yms. ylimääräisiä mukavuusesineitä. Inkkarikanoottiin verrattuna kajakki on minulle paljon mukaavampi pitkilla matkoilla mm. selkänojan takia. Kanootissa ei ollut selkänoja, joten selkäni puutui hyvin nopeasti.

Suosittelen lämpimasti tutustumista kajakkimelontaan. Aion jatkossakin tehdä lyhyitä kajakkiretkeiä esim. Turun saaristossa. Uskon, että palaan Päijänteen kansallispuistoon tulevaisuudessa ja suosittelen tutustumista muillekin. Ison järven avaruua luo hienoa tunnelmaa. Emme olleet sidottuja polkuihin vaan saimme päättää mihin menimme. Tämä oli sitä todellista vapautta.

Booking.com
Tagit : kajakkikajakkivaellusmelontaPäijänteen kansallispuistoretkeilyvaellus

Jätä kommentti

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.